Lunds universitets kultur- och museiverksamheter

Detta händer på Kulturnatten inom Lunds universitets kultur- och museiverksamheter (Lukom)

Botaniska trädgården

Välkommen till Höstfest i Botan! Samtidigt som Kulturnatten blir det bland annat växtmarknad, provsmakning och final i odlingstävling för barn.

Lördag 17 september klockan 10:00 - söndag 18 september klockan 15:00.

Fri entré.

Se hela programmet här.

Odeum

Prova på dirigera kör
Har du närt en hemlig dröm att få vara den som styr klangen och ger impulsen? Nu har du chansen att under director cantorum Cecilia Martin-Löfs trygga instruktioner få stå framför Lunds
akademiska kör och leka med musiken. Lämpliga sånger väljer vi på plats.

Tid: Lördag 17 september klockan 14:00

Plats: Kapellsalen, Palaestra et Odeum

Fri entré

Berusning och renlevnad i Hugo Alfvéns Midsommarvaka
1968 dök några toner ur Hugo Alfvéns orkesterverk Midsommarvaka (1903) upp i en bastuscen i den italienska ”chockumentärfilmen” Svezia, inferno e paradiso. Där var musiksnutten inte alldeles
malplacerad, för Midsommarvaka kan verkligen tolkas som en musikalisk framställning av fri kärlek. Detta och mycket mer vänder och vrider Tobias Lund på i sitt föredrag om Hugo Alfvéns verk.

Tid: Lördag 17 september klockan 16:30

Plats: Kapellsalen, Palaestra et Odeum

Fri entré

Odeums webbplats.

Historiska museet

Historiska museet har öppet klockan 12-22 på Kulturnatten 17 september. Fri entré! Under hela dagen och fram till efter konstkvällen ställer Fredrika Linse ut konst i Altinsalen.

Museets anställda finns i huset och talar om utställningarna och föremålen, klockan 17-22.

För barn, klockan 12-16:30

Lär dig mer om skelett, från både människor och djur. Var hittas djuren och varför? Varför la människor ner gåvor i gravarna? Få svar på dessa frågor och pyssla sedan ditt eget skelett att ta med hem.

Gör dina egna mynt i museets ateljé med Olle Andersson experimentell arkeolog.

Historiska museet webbplats.