På egen hand med klassen

Inträde i Botaniska trädgården är gratis. Observera att växthuset är stängt för renovering under 2024. Vi tackar er för att ni går igenom våra trivselregler med eleverna innan besöket och hälsar er varmt välkomna!

Om Botaniska trädgården

Botaniska trädgården är 150 år gammal och täcker en yta lika stor som 11 fotbollsplaner. Här hittar du en karta över trädgården. Varje år kommer en halv miljon besökare för att njuta av den fina miljön och för att lära sig om de tusentals växter från hela världen som finns här.

Övningar att göra hos oss

De här övningarna kan göras vid besök på egen hand, eller användas vid bokade lektioner om gruppen undervisas halva klassen i taget. Titta gärna också under fliken tips & skolmaterial. Där finns det information och uppgifter som kan användas innan besöket.

Trädslingan: lär dig mer om svenska träd

Färgsnurran: pricka in rätt färgnyans av blommor och blad

Upptäckarfolder: printa ut dubbelsidigt  i A3 och vik ihop

Digitala tipspromenader: använd mobilen för att lösa uppgifter i trädgården