Bra att veta inför besöket

För närvarande är växthuset stängt på grund av renovering och ombyggnation. Håll utkik på vår hemsida för information om när växthuset öppnar igen.

Trivselregler

Gå igenom våra trivselregler med klassen – så får både ni och växterna jättetrevligt under ert besök!

Bussar

Närmsta busshållplats är Sölvegatan. Linje 1 går dit från Lunds centralstation. Avlämningsplats för hyrd buss finns på Östervångsvägen.

Cykelställ

Vid ingångarna finns det cykelställ och yta till att parkera sina cyklar. Det är inte tillåtet att cykla inne i trädgården.

Samlingsplats

Vid bokad lektion samlas klassen intill trädgårdskontoret – på ytan som är markerad med nr 18 på kartan nedan.

Karta över Botan med nummer för olika växter och träd
Fika

Det är tillåtet att sitta på klippta gräsytor och njuta av sin medhavda fika. Runt om i trädgården finns det även bord och bänkar. Vid bokad lektion finns det möjlighet att fika inomhus. Klasser som besöker trädgården på egen hand får fika utomhus.

Toaletter (nr 3 på kartan)
  • Det finns två toaletter på utsidan av växthuset, mot dammen.
  • Det finns en toalett inne i växthuset, intill butiken.
  • Det finns två toaletter vid kompostområdet i södra delen av trädgården.
Lekplats

I södra delen av trädgården finns det stockar att klättra på. Den stora gräsmattan intill är en bra plats för lekar. Tänk bara på att inte ha bollar eller annat som kan skada växterna

Varmt välkomna till en härlig dag i Botan!

närbild av blommande narcisser med blå himmel och träd i bakgrunden