Exempel på Så vilda! Skåne

Myrans förskola visar vägen

• Utanför vårt staket på förskolan fanns det en gräsremsa på ca 30 x 1 m som skulle passa bra för att anlägga en äng på. Vi kontaktade fastighetsägaren om vi fick ta över skötseln av den och det visade sig inte vara några problem.
Två barn gräver i gräsmatta
  • Till att börja med behövde vi ta bort gräset som redan fanns. Barnen som är en grupp med åldrarna 1-5 ville gärna hjälpa till efter sin förmåga.
  • Vi blandade sedan upp jorden med sand som hade hamnat utanför sandlådan och krattade i det i jorden eftersom vi läst att växterna ville gärna ha sandblandad jord.
  • Därefter var det äntligen dags att strö ut våra frön från Så vilda blandningen.
Pyssel av blommor och bin

Under tiden så arbetade vi på olika sätt med att hålla intresset för ängsblommorna vid liv. Bland annat så använde vi oss av Humlan Djoj från ur.se, faktaböcker och Bamses serietidning som handlar om pollinatörerna. Intresset för att skapa insekter och blommor i olika material växte fram.

Skylt vid blommande äng

Vi kunde följa vår äng växa fram under våren och barnen visade intresse för blommornas namn och de olika insekterna som besökte blommorna. Vi kunde även glädja de människor som passerade förbi och de stannade gärna och tittade och pratade med barnen.

Text & bild: Anneli Alexandersson, Myrans förskola i Helsingborg