Boksläpp och signering av trädgårdsbok från 1837

Dahlia. Målning.

Äntligen är den här! Handboken skriven av Botans trädgårdsmästare från år 1837. En av de första svenska trädgårdsböckerna. Ett julklappstips till alla trädgårdsintresserade!

Boksläpp och boksignering i Botans butik, lördag 10 december klockan 11:00.

Universitetsbiblioteket öppnar 8 december en utställning kring boken  ”Mästers manuskript – akademiträdgårdsmästare Gernandts ”Trädgårdsreglor” från 1837 i ljuset av Universitetsbibliotekets trädgårdshistoriska samlingar”.

På Universitetsbiblioteket lever sommarens och höstens trädgårdar kvar genom en utställning i samarbete med Botaniska trädgården. Utställningen tar sin utgångspunkt i Johannes Gernandts trädgårdsbok från 1837, vars manuskript finns i Botans ägo och som nu ges ut för första gången. I utställningen speglas bokens innehåll med hjälp av exempel från UB:s rika samlingar kring trädgård och odling.