Kulturnatten - Program

Kulturnatten2018_grönsaker

Här är programmet för Kulturnatten i Botan.

Lördag 15 september 2018

Kl 11:00-20:00. Växthusen, Butik Botan och Café Botan har öppet.

Kl 11:00-11:45. Visning "Myths and Legends in the Botanical Garden" med Zmicier Vascovich från projektet studentguider.

Kl 14:00-14:45. Visning "Botaniska expeditioner" med Isak Holmberg från projektet studentguider.

Kl 14:00. Final i Barnens odlingstävling. Vem har odlat den största kalebassen?

Kl 14:00. Konsert med Lund Symphonic Band och danselever från Kulturskolan i Lund. Plats: Södra Plan.

Kl 14:00-20:00. Forskare från Centrum för miljö- och klimatforskning (CEC) svarar på frågor om pollinerare, varför behövs de? Hur stort är deras bidrag till chokladbollar? Få tips och råd på hur vi bäst bevarar vildbin och andra pollinerare som bidrar till en stor del av maten vi äter. Ta en titt i en bebodd biholk eller bygg den egna. Ta gärna med eget material , exempelvis en gammal trädstump, träklossar, bambupinnar mm.

Kl 15:00-17:00. Ta med egna äpplen och musta. Du kan antingen njuta av musten på plats eller ta med dig egna flaskor att fylla på och ta hem. På plats finns material att göra egna snygga etiketter.

Kl 15:00-19:00. Skapa självporträtt med frukt och grönt och ta en grönsaks-selfie!

Kl 15:00-19:00. Skörde-quiz. Vi har skördat i köksträdgården. Känner du igen grönsakerna?

Kl 17:00-17:45. "Bli klok på mat - maten (och grönsakerna) som gör dig friskare och smartare". Författarna Susanna Bill och Arne Berge berättar om sin bok samt bjuder på smakprov av syrade grönsaker. Boken kommer att finnas till försäljning.

Alla aktiviteter äger rum vid växthusen mitt i Botaniska trädgården. Undantaget är konserten kl 14 som sker i trädgårdens södra del på den stora öppna gräsmattan (Södra plan).

Fri entré till alla aktiviteter.

BOTANISKA TRÄDGÅRDEN HÄLSAR ALLA HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!