Gratis skolbesök för årskurs 3!

två flickor känner på ormbunksväxter

Under våren bjuder Botan, Sparbanken Skåne och Sparbanksstiftelsen Finn in tredjeklassare till kostnadsfria besök i Botaniska trädgården. NYHET: Rådande samhällsläge kan försvåra för besök till Botaniska trädgården. Vi erbjuder därför klassrumsbesök, då vi istället tar med oss växtmaterial från trädgården och kommer till er.

Erbjudandet om gratis besök gäller elever från Lund, Kävlinge, Eslöv och Staffanstorp. Anmälan görs till magnus.nyquist@botan.lu.se.

Teman för besök i Botaniska trädgården:

Mat och klimat

Maten du äter varje dag kommer ifrån växter som antingen odlas nära oss eller kommer långt bortifrån. I Botaniska trädgården hittar du många exempel på detta, alltifrån svenska morötter till kakao från Amazonas djungel. Har du tänkt på vilken mat som är bra att äta – för dig själv och för miljön?

Rädda vår natur

I Botaniska trädgården finns det många spännande växter, och även en del djur. Vi lär oss mer om hur växterna har gjort för att överleva på olika platser i världen. Tyvärr är en del av växterna och djuren på väg att försvinna i naturen, men tillsammans kan vi hjälpa dem att må bättre och se till att de finns kvar.

Året runt i naturen

Varje årstid berättar något nytt om naturen. Ett frö ska bli något stort, en blomma ropar på hjälp med sin färg, trädet har lagt ännu en ring runt sin mage. När vi träffar på trädgårdens alla växter finns det massor av frågor vi kan ställa till dem: Vad heter du? Var kommer du ifrån? Vem är släkt med vem? Och vem vaknar först på våren och somnar sist på hösten?”

• Guidning sker i halvklass (max 15 elever).
• Varje grupp guidas i 45 minuter.
• Den halvklassgrupp som inte har guidning får en uppgift att lösa på egen hand under tiden.
• Guidning hålls utomhus eller i växthusen beroende på årstid. Fler detaljer gällande detta ges i samband med bokningen.

Varmt välkomna!