Visningar ur en students perspektiv

magnolia

Studenter vid Lunds universitet har skapat egna visningar i trädgården, ur sitt perspektiv sett från sina studier.
Visningarna går under perioden 21 april-18 juni. På tisdagar och torsdagar kl 17:00, lördagar och söndagar kl 14:00.
I år är det sju studenter som har visningar med sitt eget tema.

Rieke ger visningen:

Organismernas samspel i Botan: Vänner, fiender och samarbetspartners.

Har du någonsin undrat om växter kan bli vänner med andra växter? Eller om svampar och bakterier kan göra annat än att skada växterna i Botan? Vilka insekter pollinerade blommor innan bin fanns på jorden? Och vilka organismer lurar inne i bladen på det stora gamla Gingko-trädet? Följ med på en resa genom Botaniska trädgård och upptäck de fascinerande interaktionerna mellan växter och medorganismer".

Ludvig ger visningen:

Hälsokost eller dödligt gift?

Människan har genom historien använt växter i många olika syften, som mat, medicin eller mordredskap. Men hur vet man vad som är bra för en och vad man bör undvika, när en och samma växt kan ta ditt liv eller bekämpa dina sjukdomar? Vissa växter spelar faktiskt både hjälte och skurk på samma gång!

Fredrik ger visningen:

Växternas kemi

Kan växter prata? Kan ett dödligt gift också vara ett av världens mest användbara läkemedel? Och kan man odla blommor på en spik? Få svar på detta och mer under rundvandringen "Växternas kemi", där vi undersöker trädgården med ett förstoringsglas som tar oss ända ner på molekylnivå.

Johannes ger visningen:

Följ med på en vandring genom jordens långa historia.

Där vi pratar om Sverige långa resa genom tiden och lär känna den planet du står på.

Cristina ger visningen:

Experience the world without leaving Lund.

Botaniska trädgarden is a great place to learn more about plants around the world. In this tour we are going to walk around enjoying the plants from different continents, starting in Asia, with a living fossil from China and then visiting a tree from a riverside forest in Japan. Then we are going to move on to an alpine environment in the European mountains, where we will look into rather small plants with interesting adaptations. After that we will walk into another area in the garden where we can see the big mammoth tree from California. Finally, in our way back to Sweden we will discover the habitat of a rare species. And all of this without leaving the garden!"

Senh ger visningen:

Rekord i växtvärlden – vad har det med fysik att göra?

Hur kan träd bli så stora? Hur transporterar växter allt sitt vatten? Hur kan bambu växa så snabbt? Om du är nyfiken på att få svar på dessa frågor, så kom till denna guidade visning där relationen mellan fysik och växter kommer att tas upp. Ljusets vågor driver ju t ex växternas fotosyntes som är en mycket viktig, naturlig process för människor. Den ger oss både syre och energi i form av socker. Men växterna behöver också energi för att existera. Lär dig hur de klarar av sina livsutmaningar under fysikens lagar.

Lovisa ger visningen:

Rötterna av dagens samhälle

Växterna runt omkring oss har haft en stor del i hur människan har utvecklat och hur vi lever vårt liv idag. Vi har lärt oss odla och använda stora delar av växtriket, de har i många många år tagit hand om oss och kanske är det dags att vi tar hand om dem? Våra gröna vänner ger oss en möjlighet till en hållbar framtid genom mat, byggmaterial, textilier och nöje. Botan har många exemplar av växter som är av stor vikt i dagens samhälle, kom så visar jag dem!