Våryra 25-26 maj

bilder i låda

25-26 maj. Växtmarknad, Fascination of Plants Day, studenter guidar med nya perspektiv, kaninhoppning och växtbytardag.

LÖRDAG 25 MAJ

Från kl 9. Skånes Kaninhoppare har medlemstävling på Södra Plan. Alla är välkomna att komma och heja på.

Kl 10-12 Växtmarknad. I samarbete med Lunds trädgårdssällskap.

Växtmarknaden äger rum framför växthusen mitt i trädgården.

kl 10-14 Fascination of Plants Day med LU, SLU Alnarp och NordGen

På temat ”Mat och växter i framtida landskap” bjuder PlantLink och NordGen in till marknad och information.

Under Botans Våryra den 25 maj kan du under våra informationsvandringar höra mer av forskare om dåtidens och framtidens grödor och växter.

Du hittar oss vid vårt bord bredvid Växthuset i Botan. Därfrån utgår varje hel och halv timme informationsvandringar med:

Jan Svensson, NordGen: Spannmålsodling i Sverige genom tiderna (10.30, 12.00)

Mikael Hedrén, Lunds universitet: Den dolda mångfalden – om genetisk variation hos vilda växter (11.00, 12.30)

Jonathan Leo, SLU Alnarp: Konsten att tämja en växt – från vilda arter till odlade kulturväxter (11.30, 13.00)

Du kan hitta mer information här: https://www.plantlink.se/time-for-fascination-of-plants-day-2019/

Kl 14:00-14:45 Visning

Tema "Växterna - civilisationens frö". Studenter vid Lunds universitet guidar med perspektiv från sina studier.

SÖNDAG 26 MAJ

Växtbytardag

Kl 10-11:30 Inlämning av plantor och sticklingar du får en biljett för varje inlämnad växt.

kl 12:30-13:30 Dags för byten! Då lämnar du in din biljett och får välja en växt som någon annan lämnat in.

Kom ihåg: Växterna som du lämnar in ska vara i gott skick, rotade och märkta med namn.

Kl 15:00-15:45 Visning

Tema "The roots of human history". Studenter vid Lunds universitet guidar med perspektiv från sina studier.

Butik Botan är öppet lördag kl 10-15, söndag kl 10-13.

Kafé Botan är öppet hela helgen kl 11-18.