Donera till Botan – läs om de projekt som är på gång som du kan stödja

Höstfoto.

Botaniska trädgården har flera saker på gång under 2017, där vi behöver din hjälp. Bland annat vill vi anlägga en undervisningsträdgård för barn och en skugghall där perenner kan vänja sig vid att stå utomhus. En nyhet är att du nu kan göra mikrodonationer genom att SMS:a med din telefon.

Skugghall

Botaniska trädgården fylls varje sommar av krukor med blommande perenner som på vintern förvaras i växthus. När solen åter börja värma på våren tas växterna ut i det fri. UV-ljuset de utsätts för utomhus skadar bladen. Växterna måste vänjas långsamt till ljuset och behöver alltså stå i skugga några veckor. Donerade medel kommer Botaniska trädgården att använda till att införskaffa en skugghall. På så sätt kan våra besökare få njuta av blomsterprakten under en längre period och mycket tidigare på året.

Undervisningstrådgård

Barn är en viktig målgrupp för Botaniska trädgården och mer än 2000 barn deltog i våra aktiviteter 2016. Som led i att utveckla barnverksamheten ytterligare ämnar vi skapa en undervisningsträdgård. Här kommer vi bl a att odla olika växter de känner till från maten, och en kompost ska visa dem näringsämnenas kretslopp. Barnen får även lov att själva arbeta praktiskt med växterna, vilket visat sig vara oerhört värdefullt för förståelsen.

Tydligare entré

Botaniska trädgården har en ganska anonym framtoning från gatan med sina grindar, häckar och staket. Uppsättning av skyltar tillåts inte på grund av kulturminnesmärkning. Därför vill vi istället lägga en ”dörrmatta” i gatstenar framför grinden i korsningen Östra Vallgatan–Tunavägen med texten Botaniska trädgården och eventuellt vår logotype i form av en tulpanträdsblomma. Det är vår förhoppning att ingången därmed syns bättre. Delar av de donerade medlen kommer att gå till detta projekt.

Skänk pengar via SMS

Du kan skänka pengar genom att skicka ett SMS med din telefon till nummer 72370.

Skriv en av följande koder i meddelandefältet beroende på hur mycket du vill ge:

Botan25, Botan50, Botan100, Botan200.

Siffran är hur många kronor du skänker.